Facts & Figures

  • Dirk Braet : Credit & Collection Manager USG People Belgium (HR services)
  • Geboren in 1964
  • Studies: Master Vertaler N-E-F
  • Bestuurslid IvKM (Instituut voor Kredietmanagement)
  • LinkedIn profiel
  • Naam afdeling: Credit & Collection
  • Vroegere werkgevers en functies:
    Friesland Campina : Credit Controller
    Calcomp : Credit Manager Europe + Customer Service Manager
    USG People : Corporate Credit Manager
  • Aantal medewerkers op de afdeling: 11 (7 Cash Collectors, 2 Credit & Legal Collectors, 1 Supervisor, 1 Manager)
  • Te innen omzet voor het bedrijf: > 700 mio euro
  • Aantal actieve klanten : 10.000

Q&A

Hoe is het credit management binnen uw organisatie opgezet?
“Binnen het Shared Service Center van USG People staat de Credit & Collection afdeling in voor het credit management van een 17-tal werkmaatschappijen. De activiteiten zijn opgesplitst in enerzijds Cash Collection en anderzijds Credit & Legal. De cash collectors staan in voor de A/R boekingen en worden ondersteund door een grondig uitgewerkte collection tool. Om onze sales te optimaliseren maken we intensief gebruik van de mogelijkheden die een kredietverzekering biedt.”

Hoe organiseert u de samenwerking met de andere afdelingen in uw bedrijf of organisatie?
“De directies van de werkmaatschappijen ontvangen elke week een overzichtelijke rapportage vanuit Credit & Collection. Daarnaast vindt met elke werkmaatschappij maandelijks een credit meeting plaats waar alle issues de revue passeren.”

Hoe lang bent u al met credit management bezig?
“Al meer dan 30 jaar.”

Wat trekt u aan in het credit management?
“Problem solving. Credit managers worden dagelijks geconfronteerd met nieuwe probleemsituaties en het geeft zoveel voldoening om met alle partijen tot de beste oplossing te komen.”

Wat is uw favoriete KPI?
“Ongetwijfeld DSO. Ik vind het belangrijk om niet alleen te zien hoe vlug de klanten betalen na factuurdatum, maar ook of onze organisatie als geheel er alles aan doet om bv tijdig te factureren en niet systematisch te lange betalingstermijnen toestaat.
Vandaar dat DSO een gezamenlijke target is voor zowel Credit & Collection als Sales.”

Wat vindt u het belangrijkste financieel kengetal in het kader van kredietwaardigheid?
“Schuldgraad.”

Wat verkiest u: deurwaarder, incassokantoor of advocaat?
“Advocaat. Na het doorlopen van ons eigen incassotraject schakelen we voor de B2B activiteiten onmiddellijk een advocaat in en gaan volop voor maximale recuperatie.”

Wat is uw mooiste zakelijke herinnering als credit manager?
“Door de “business” erkend worden als beste afdeling van het Shared Service Centre.”

>>> Alle Q&A’s met Belgische credit managers in de “Wall of Fame”