Kredietverzekeraar Atradius identificeert vijf veelbelovende groeimarkten in 2019

Belgische exporteurs die op zoek zijn naar nieuwe afzetmarkten in 2019 kunnen die vinden in onder meer Marokko, Vietnam en Bulgarije. Dit blijkt uit het laatste rapport van kredietverzekeraar Atradius naar economisch beloftevolle markten. De grootste kansen liggen anno 2019 – grotendeels – buiten de Europese Unie. “Exporteurs die op zoek zijn naar de beste groeikansen, moeten verder dan Europa durven kijken.”

Ruim twee derde van de Belgische export blijft momenteel binnen de Europese Unie. Bijna de helft gaat naar buurlanden Duitsland, Frankrijk, Nederland en Luxemburg. Nochtans bevinden de meest beloftevolle afzetmarkten zich dit jaar veelal buiten Europa. Tot die conclusie komt kredietverzekeraar Atradius in zijn laatste rapport. Marokko, Vietnam, Indonesië, Peru en Bulgarije zijn volgens Atradius de vijf meest beloftevolle markten in 2019. Het gaat om landen die een gestage economische groei kennen, een stabiele wisselkoers hebben, en kunnen terugvallen op sterke instituties.

Kansen voor transport- en chemische sector

De vijf groeimarkten bieden nieuwe kansen voor Belgische exporteurs. Zo kan de transportsector, goed voor meer dan een tiende van de totale Belgische export, mogelijk meeliften op de groei van de Marokkaanse automobielsector. Marokko is meteen ook de ideale draaischijf voor de handel tussen Europa en (Noord-)Afrika, met consistente groei en een stabiel politiek klimaat – in tegenstelling tot dat van andere landen in de regio.

Ook de petrochemie – de grootste exportsector van België – kan mogelijk profiteren van deze internationale opportuniteiten, met name in Vietnam en Indonesië. Daar bieden onder meer grote infrastructuurwerken en de snelle groei van e-commerce opportuniteiten voor exportgerichte ondernemers in de chemische sector.

“Belgische exporteurs die op zoek zijn naar de beste groeikansen moeten dit jaar verder dan Europa durven kijken”, zegt Christophe Cherry, Managing Director BeLux bij Atradius. “Markten als Marokko of Peru tonen alvast veel potentieel en een stabiel handelsklimaat. Al blijft het belangrijk dat ondernemers zich goed voorbereiden en indekken wanneer ze de stap zetten naar globale handel.”

Bulgarije scoort goed binnen EU

Binnen de Europese Unie openen zich vooral in Bulgarije kansen voor exporteurs van voedingsproducten en (duurzame) consumptiegoederen. Het land scoort opvallend goed in vergelijking met zijn buurlanden, die gebukt gaan onder een economische krimp in Turkije en handelsspanningen met Rusland. Verder van huis doen exporteurs naar Latijns-Amerika er goed aan om richting Peru te kijken, waar door een toename van koopkracht en consumentenvertrouwen leveranciers van drank en voeding gouden zaken kunnen doen.

Gegeven het belang van de chemische- en transportsector voor de Belgische export, valt het evenwel te verwachten dat vooral Vietnam en Marokko in 2019 nieuwe deuren openen voor Belgische ondernemers en exporteurs.

Het volledige rapport van Atradius over de veelbelovende markten is hier te raadplegen.

Bron: Atradius.be