Sommige dubieuze debiteuren betwisten je facturen niet, maar komen steevast op de proppen met excuses om ze niet te betalen. Dat kan jou veel tijd en geld kosten.

Het is zaak om de meest voorkomende excuses te herkennen, zodat je snel en gepast kunt antwoorden. Want met het juiste antwoord komt je langverwachte betaling alsnog een stapje dichterbij!

Excuus 1: “De boekhouder is afwezig.”

Klinkt dit excuus bekend in de oren? Vooral in de zomermaanden en tijdens vakantieperiodes zijn veel werknemers nu eenmaal niet op kantoor. Toch hoef je je hier niet zomaar bij neer te leggen. Soms is het gewoon een smoes om de betaling nog even uit te stellen.

Het gepaste antwoord? Benadruk hoe belangrijk de betaling is. Geef eventueel aan dat jouw baas erop staat dat de betaling snel gebeurt. Zo zet je de persoon met wie je spreekt onder (lichte) druk om de betaling alsnog in orde te brengen.

Excuus 2: “We hebben de factuur nooit ontvangen.”

Vraag of dit de enige reden is waarom de betaling nog niet werd uitgevoerd, want misschien speelt er meer. Bied vervolgens aan om meteen een kopie op te sturen. Geen gebrek aan goodwill aan jouw kant!

Excuus 3: “De computer doet het niet.”

Antwoord: “Doet dit probleem zich vaak voor? En hoe lang duurt het meestal?” Als deze computerproblemen reëel zijn, zal men wellicht bereid zijn een betaling te regelen via het bankagentschap.

Excuus 4: “We wachten zelf op een belangrijke betaling.”

Vraag naar de details van die betaling, zoals de naam en het adres van de debiteur en de datum waarop de betaling wordt verwacht. Stel jouw debiteur vervolgens voor om een of ander krediet aan te gaan bij de bank, tegen de waarborg van deze schuld. Dat is normaal gezien perfect mogelijk. Vraag je debiteur hoe snel hij hiervoor kan zorgen.

Geef dubieuze debiteuren geen kans

Soms zijn de excuses van je debiteuren oprecht. Soms ook niet. Dubieuze debiteuren die bewust te laat betalen zijn geen aanwinst voor je business, maar ondermijnen je rendement. Neem daarom de tijd om je klanten vóór het begin van jullie samenwerking grondig te screenen op kredietwaardigheid en betaalgedrag.
Bron: Euler Hermes Business Insurance Blog