De bekende Vlaamse psychologe en seksuologe Kaat Bollen werd op de vingers getikt door de tuchtrechtelijke instanties van de Psychologencommissie. De reden? Haar outfits waarin ze op sociale netwerken poseert zouden te sexy zijn, wat volgens de commissie de reputatie van het beroep in gevaar brengt. Kan een werkgever een dresscode opleggen? Heeft een werkgever ook iets te zeggen over hoe zijn werknemers gekleed zijn op foto’s die zij posten op Facebook, Instagram of andere sociale netwerken? Yves Stox, Managing Consultant bij Partena Professional, geeft tekst en uitleg.

Kan een werkgever zijn werknemers een dresscode opleggen?

‘Ja, er zijn beroepen waarvoor het dragen van een uniform evident is, zoals bijvoorbeeld een politieagent, een bewakingsagent of een steward(ess). Ook in andere sectoren kan dat het geval zijn, zoals in de horeca. Kleding kan ook worden opgelegd om de veiligheid van de werknemers te waarborgen, bijvoorbeeld op bouwplaatsen. Werkgevers kunnen hun bedrijfsidentiteit ook uitdrukken door hun werknemers een neutrale uitstraling op te leggen en de uiting van religieuze, ideologische en politieke overtuigingen te beperken. Maar dit speelde niet bij Kaat Bollen, die zelfstandige is. De Psychologencommissie heeft geoordeeld dat de manier waarop zij zich kleedt de reputatie van het beroep van psycholoog schaadt,’ zegt Yves Stox.

Mag een werknemer dan zelf niet kiezen wat hij draagt?

‘Natuurlijk mag je als werknemer vrij kiezen wat je zelf draagt. Maar uiteraard heeft elke vrijheid haar grenzen, want elke werkgever mag ook zelf kiezen hoe hij zijn onderneming organiseert. Hij kan dus ook kiezen voor neutraliteit. Beweren dat iedereen mag dragen wat hij of zij wil, zou verkeerd zijn. Een werkgever kan een verkoper die een klant bezoekt of een consultant die buiten het bedrijf werkt vragen om een pak en stropdas te dragen. De specifieke rol en de concrete omstandigheden zullen bepalend zijn. Een verkoper van skatekleding zal andere verwachtingen hebben dan een private bank’, vervolgt Yves Stox.

Hoe moet de werkgever de kledingvoorschriften communiceren?

‘Een werkgever kan zijn kledingvoorschriften alleen afdwingen als ze duidelijk omschreven zijn. Dit betekent dat ze ‘op papier’ moeten staan, bijvoorbeeld in het arbeidsreglement of in de bedrijfspolicy. Enerzijds is dit nodig om maximale duidelijkheid te scheppen voor de werknemers, anderzijds laat dit de werkgever toe om na te denken over de kledingbehoeften van zijn werknemers. De werkgever zou zich deze vraag kunnen stellen: zal ik altijd de juiste mensen aantrekken als ik mijn mannelijke werknemers verplicht om elke dag in pak en stropdas naar kantoor te komen?’, zegt Yves Stox.

Heeft een werkgever ook iets te zeggen over de manier waarop zijn werknemers zich kleden op foto’s die ze op sociale netwerken posten?

‘Op de sociale media speelt natuurlijk de vrijheid van meningsuiting van de individuele werknemer. Een vakantiefoto in een Speedo of badpak op Instagram moet perfect kunnen voor de werknemers. Als werkgever kunt u uw werknemers niet berispen op hun online gedrag. Bovendien kant zullen daar ook maar weinig werkgevers van wakker liggen, zolang het hen niet schaadt. In de praktijk zouden er in hetzelfde bedrijf wel verschillende ‘regels’ kunnen gelden voor bijvoorbeeld de woordvoerder die het bedrijf vertegenwoordigt en een productiearbeider. In dit geval kan een bedrijfspolicy meer duidelijkheid geven over wat van de werknemers wordt verwacht op de sociale media. Dit is een interessant onderwerp omdat werkgevers hun werknemers vaak ook vragen om actief te zijn op de sociale netwerken om het bedrijf te promoten, bijvoorbeeld bij potentiële kandidaten.’

Kan een weigering om de door de werkgever opgelegde dresscode te volgen een reden voor ontslag zijn?

‘Zeker, als een werknemer zich niet structureel aan de geldende regels houdt, kan dit een reden zijn voor ontslag. In de praktijk komt dit echter niet vaak voor, denk ik’, besluit Yves Stox, Managing Consultant bij Partena Professional.

bron: Partena