Partena Professional heeft de cijfers van haar recentste barometer gepubliceerd. Het aantal gepresteerde werkuren in de horeca is in januari 2021 met 65% gedaald in vergelijking met januari 2020. De tijdelijke werkloosheid in de sector bestaat uit 52% van de totale werkbare uren. Het aantal jobstudenten, flexi-jobbers en contracten van bepaalde duur zijn in vrije val.

Ondanks dat de meeste sectoren hun activiteiten hebben kunnen hervatten, blijven de gemiddelde gepresteerde werkuren in januari onder de resultaten van diezelfde periode in 2020. Van de sectoren die nog steeds stilliggen door de coronacrisis, krijgt de horeca de zwaarste klappen. Partena Professional ziet in januari 2021 een daling van 65% in gepresteerde uren in de horeca.

September 2020 is de beste maand geweest voor de horeca tijdens de coronacrisis. De sector heeft toen “slechts” 20% verloren van zijn gepresteerde uren. Als gevolg van de tweede lockdown, noteerde de horeca een daling van 42% aan gepresteerde uren in oktober, een daling van 69% in november en van 61% in december.

Binnen het totale aantal werkbare uren in januari 2021, over alle sectoren heen, bestond 8% uit tijdelijke werkloosheid. In de horeca stijgt dit cijfer zelfs tot 52% op de totale werkbare uren. Bovendien is 10% van de werkbare uren in de sector te wijten aan arbeidsongeschiktheid.

Onstabiele contracten in vrije val

Het aantal werknemers in de horeca, onder contract van bepaalde duur, is met 48% verminderd in januari 2021. In diezelfde sector stelt Partena Professional een daling vast van 65% onder de studentenovereenkomsten en van 81% onder de flexi-jobs.

« Zoals verwacht zit de horeca nog steeds in grote moeilijkheden. Het meest verontrustende is dat sommige indicatoren zich op hun laagste niveau sinds september 2020 bevinden. De gewerkte uren zijn teruggevallen na een lichte “opleving” in december 2020. De minst stabiele contracten worden het hardst getroffen, vooral studenten, die een belangrijk deel zijn van de arbeidskrachten in de sector. De komende weken zullen doorslaggevend zijn voor de horeca. », zegt Wim Demey, Customer Intelligence Manager bij Partena Professional.

Bron: Partena