Creditmanagement is een fundamenteel onderdeel van het bedrijfsleven en kent een lange en interessante geschiedenis. Terwijl het onderliggende principe hetzelfde blijft, kredietrisico’s beheren, blijven de trends en technieken verder evolueren.

Modern creditmanagement

Modern creditmanagement heeft een aantal duidelijke kenmerken. De nieuwe creditmanager legt meer nadruk op een op maat gemaakte aanpak, heeft aandacht voor het werkkapitaal en het detecteren van risico’s en kansen. Dat zegt Frans Van den Heuvel, Graydon’s Research & Learning Specialist.

Deze aandachtspunten zijn voor een deel een reactie op de veranderende economische omgeving. Daarnaast zijn ze ingegeven door een specifieke reeks van uitdagingen, die Van den Heuvel aanduidt als een gebrek aan liquiditeit en een tekort aan werkkapitaal. Met een strengere houding van banken om krediet te geven na de financiële crisis, is er een grotere behoefte aan CFO’s om hun cashpositie zorgvuldig te controleren.

Risico’s beheren, kansen benutten

Om die uitdagingen het hoofd te bieden evolueert creditmanagement naar een meer zelfstandige functie. Deze grotere autonomie zullen creditmanagers gebruiken om zich naast het beheer van risico’s ook te concentreren op het benutten van kansen.

“Een onafhankelijk creditmanagement zal veel nauwer samenwerken met sales en zal op basis van data ook kansen in de gaten houden.” zegt Van den Heuvel. “Per slot van rekening bevordert en onderhoudt het salesteam relaties met klanten. Zij zijn dus als eerste op de hoogte als de situatie van een klant verbetert of verslechtert.”

Hierna de vijf belangrijkste trends in modern creditmanagement.

Trend 1: Van reactief naar preventief

Straf is uit, beloning is in. Snuggere creditmanagers wachten niet tot de zaken uit de hand lopen. Ze weten hoe ze risico’s kunnen beperken, maar ook hoe ze kansen moeten detecteren en dus hoe ze moeten handelen. Daarom is de boodschap: screen vooraf uw klanten met effectieve due diligence methoden. Een focus op preventief creditmanagement zorgt ervoor dat u betalingsproblemen van tevoren kan opsporen.

Trend 2: Van standaardisatie naar maatwerk

Bedrijven zijn net als mensen. Ze willen een op maat gemaakte service in plaats van een ‘one-size-fits-all’ oplossing. Durven loslaten van de standaardovereenkomsten en een individuele aanpak toepassen. Van den Heuvel beschrijft de voordelen:

“Veel creditmanagers vrezen dat een afwijkende betalingsvoorwaarden bepaalde risico’s met zich meebrengen. Niets is minder waar. Uiteindelijk moeten u en uw klant tot een overeenkomst komen in een persoonlijk gesprek. Dat is veel meer waard dan de kleine lettertjes op de achterzijde van de factuur.”

Maar u hebt wel transparante en geautomatiseerde systemen nodig om deze flexibiliteit te beheren.

Trend 3: Onafhankelijk, maar niet apart

Creditmanagement kruipt stilaan onder de vleugels van finance vandaan, maar dat maakt de samenwerking met andere afdelingen belangrijker dan ooit. Naast de blijvende samenwerking met finance en een nauwe samenwerking met salesteams, is ook toenadering tot marketing belangrijk. Wees duidelijk wat krediet verlenen betekent voor het bedrijf en deins er niet voor terug om samen met salescollega’s mee te gaan op prospectiebezoek.

Trend 4: Het draait allemaal om (big) data

Groeien, fraude voorkomen, processen verbeteren, de concurrentie een stap voor blijven, … Data-analyses bieden enorme mogelijkheden. Maar loop niet verloren in die bijna eindeloze gegevensstroom. De sleutel tot het gebruik van big data ligt in de stroomlijning van uw gegevens. Analyseer niet alles en maak het niet te complex, maar ga na welke informatie voor u relevant is en hoe u die het meest efficiënt kunt analyseren.

Trend 5: Customer Value Management

In de toekomst zal de klant echt koning zijn. De creditmanager heeft een maximum aantal bronnen en middelen ter beschikking om elke klant op de beste manier te bedienen en tegelijk een optimale winstgevendheid te generen. Dit betekent een duidelijke machtsverschuiving. Het zal een transparant beleid vragen met betrekking tot het type klanten waarmee u wilt werken om uw bedrijf te beschermen, maar ook verder op een gezonde manier te laten groeien.

Zal actief creditmanagement uitsterven?

Met de toenemende automatisering stelt iedereen zich de vraag of ‘menselijk’ creditmanagement zal uitsterven. Big data zal ongetwijfeld een cruciale rol spelen bij de verzameling van data en de transformatie naar inzichten. Toch geloven professionals niet dat creditmanagement zal evolueren naar een volledig geautomatiseerde functie in 2020. Dat vroegen we vorig jaar aan finance medewerkers. Slechts 13% van de respondenten was van mening dat de automatisering sterk zal blijven groeien de komende jaren.

De moderne creditmanager zal echter niet langer alleen late betalingen opvolgen. Hij zal in de toekomst, in samenspraak met andere afdelingen, een belangrijke rol opeisen bij zakelijke beslissingen.

Bron: Graydon blog