“Meer dan ooit wint duurzaamheid aan belang. Consumenten kopen bewuster. Tegelijk koopt diezelfde consument ook meer en meer online. Maar vandaag vallen e-commerce en duurzaamheid niet altijd te rijmen, zeker als je bedenkt dat het gros van de online aankopen in het (verre) buitenland gebeurt”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.

Daarom lanceert de ondernemersorganisatie samen met Roularta en KBC Storesquare, het eerste duurzame e-commerceplatform in Vlaanderen. De marktplaats werkt zo veel mogelijk lokaal. In de eerste plaats kunnen enkel lokale handelaars en kmo’s hun producten aanbieden. Wil een consument in Bavikhove online schoenen kopen, dan brengt Storesquare de afstand tot de winkel in rekening bij de zoekresultaten. Bevallen de schoenen van de lokale handelaar hem, dan kunnen die ofwel thuis geleverd worden, ofwel kan hij ze bij de handelaar zelf ophalen. Natuurlijk kan hij ook elders in Vlaanderen aankopen. “Producten komen dus niet langer van de andere kant van de wereld. Bovendien weet de consument exact vanwaar zijn aankoop komt. Hij kan het product in vertrouwen kopen en indien nodig kan hij vlakbij de handelaar in kwestie aanspreken”.

Vandaag koopt ruim 6 op 10 Belgen online in het buitenland aan. In onze buurlanden is dit tot de helft minder. Het gevolg is dat jaarlijks hopen geld – jaarlijks ruim 5 miljard – naar het buitenland stroomt. Wie in België online koopt, steunt de eigen economie en tewerkstelling. De reden waarom consumenten nu vaak in het buitenland kopen, is omdat het e-commerceaanbod in eigen land te beperkt is. Uit onderzoek van UNIZO blijkt dat vandaag slechts 4 op 10 ondernemers aan e-commerce doet, terwijl ruim 6 op 10 consumenten zowel online als offline hun aankopen doen. Een gebrek aan tijd en kennis is de grootste reden waarom ondernemers geen webshop openen. Ook daar willen UNIZO, KBC en Roularta via Storesquare op inspelen. www.storesquare.be

Leden van UNIZO, Roularta- en KBC klanten betalen maandelijks 135 euro (ipv 160 euro) als ze zich bij Storesquare willen aansluiten. Er is een commissie, de grootte hangt af van de sector. In ruil hoeft hij zich niets aan te trekken van marketing, die gebeurt door Storesquare. Ook het transport en alle logistiek neemt Storesquare voor zijn rekening. Wie wil, kan ook de fotografie van de producten laten verzorgen door Storesquare. Het enige wat handelaars moeten doen, is hun producten online plaatsen. Een service team helpt hen daarbij.

De drempel voor handelaars om aan e-commerce te doen, verlaagt hierdoor aanzienlijk. Zo hopen UNIZO, KBC en Roularta meer handelaars over de streep te trekken. Online aanwezig zijn, is namelijk de enige manier om in het huidige en toekomstige retaillandschap te overleven. 1 op 3 consumenten vindt dat handelaars te weinig online aanwezig zijn. Veel handelaars beschouwen e-commerce nog te veel als een bedreiging, terwijl internationaal onderzoek aantoont dat omnikanaal winkelen – de mix tussen online en offline shoppen – zelfs kan leiden tot meer klanten. Meer info: info@storesquare.be of 0800 14 023.

Partner KBC

Ook KBC gelooft in de omnikanaal aanpak als beste garantie voor de handelaar om mee te groeien in de digitale toekomst. Door in partnerships te stappen zoals dit online platform bieden we onze ondernemers een all-in-one oplossing om een online zaak te starten of hun fysieke winkel uit te breiden met e-commerce. Bovendien biedt dit platform de meest uitgebreide en innovatieve betaalmogelijkheden, ook mobiel. Nu al kunnen meer dan 1,5 miljoen kopers opteren op Storesquare om hun betaling simpelweg met smartphone en pincode te tekenen.

Voor KBC-klanten gaat het nog verder, sinds enkele weken kunnen zij zelfs tekenen met fingerprint, geen kaart en geen kaartlezer meer nodig. Die innovatieve betaalwijze ondersteunt de trend die reeds een tijdje is ingezet, klanten kopen online dag-en-nacht, om het even waar ze op dat moment zijn. Zij willen niet langer gebonden zijn aan tijd of plaats om hun favoriete aankoop te doen of nog snel op een promotie in te pikken. En met Storesquare ontvangen ze die aankoop de dag nadien zelfs in de bus of ze kunnen hem bij hun favoriete winkel in de buurt ophalen, zoals ze verkiezen.

Partner Roularta

Roularta ondersteunt het initiatief in eerste instantie vanuit haar rol als mediapartner. Vandaag biedt Roularta meer dan ooit geïntegreerde communicatie-oplossingen aan en daar past Storesquare als online oplossing perfect in. Roularta is al jaren de trouwe mediapartner van de lokale handelaar. Het gewijzigde medialandschap en de evolutie van online maken het voor de lokale handelaar niet altijd makkelijk om de juiste keuzes te maken. Roularta wil een” one stop solution” aanbieden en de lokale handelaar 360° oplossingen bieden. E-commerce was voor veel van onze klanten een vraagstuk vandaar dat het een logische keuze was hierin te investeren.

Bron: www.unizo.be