Paul Cools La-on Lawyers

Vanuit de hoofdzetel in Noord-Holland timmert 10FORIT ook in België aan de weg om de credit managementafdelingen van organisaties in staat te stellen digitaal beter met hun klanten te communiceren en op die manier de efficiëntie van het debiteurenbeheer te verhogen. Paul Cools van het advocatenkantoor La-On is alvast erg positief. “We hebben het systeem van 10FORIT in juni van dit jaar probleemloos kunnen implementeren, en we merken dat we er daardoor, in combinatie met onze andere acties, beter in slagen om de debiteuren te bereiken. Uiteindelijk zorgt dat ook voor een betere inning van de betalingen.”

De juiste tone of voice

“De sterkte van onze aanpak, die ons in staat stelt om sinds onze oprichting in 2007 jaar na jaar een mooie groei te laten optekenen ”, zo zegt Michelle Filbri van 10FORIT, “is dat we voor onze klanten de juiste tone of voice weten te vinden, waarmee ze hun debiteuren via de juiste kanalen kunnen benaderen.” Eén ander gebeurt via een omnichannelcommunicatieplatform op een geautomatiseerde manier via telefoon, sms, voiceberichten, e-mail en WhatsApp.

Liever dan zelf de lof over het systeem te zingen, laat Michelle Filbri een tevreden klant getuigen. Dat is Paul Cools, advocaat-vennoot bij La-On Lawyers België, een advocatenkantoor dat onder meer gespecialiseerd is in incasso.

Automatisering en mensen: een ideale combinatie

“Niemand kan ernaast kijken”, zegt Paul Cools, “dat de samenleving in steeds sneller tempo robotiseert en dat de technologische mogelijkheden almaar sterker worden. Het zou zonde zijn om ook in debiteurenbeheer niet van die mogelijkheden gebruik te maken. Vandaar dat wij in juni het product Eezycom Collect hebben geïnstalleerd. Deze specifieke tool voor creditmanagement biedt ons de kans om op een eenvoudige manier de contacten met de debiteuren te onderhouden. Op die manier maken wij volop gebruik van de mogelijkheden die de technologie vandaag biedt en kunnen we het talent en de expertise van onze mensen massaal inzetten om concrete oplossingen te zoeken voor problemen. Ik ben er trouwens van overtuigd dat dit de richting is die alle organisaties, ongeacht in welke sector ze actief zijn, vandaag uit moeten gaan: volop inzetten op technologie om op die manier de mensen voor een meerwaarde te laten zorgen.”

Rechtsgang vermijden

Elke maand verwerkt La-On om en bij de 10.000 debiteurendossiers in de B2C-sector. “Wat wij te allen prijzen willen vermijden”, zegt Paul Cools, “is dat het tot rechtszaken komt. Daarvoor is het erg belangrijk om contact te kunnen blijven houden met de debiteuren, die volgens mijn ervaring op te splitsen zijn in twee categorieën: zij die niet willen betalen en zij die niet kunnen betalen. Het is belangrijk om voor onze klanten te weten welk vlees we in de kuip hebben en daarvoor is contact houden de eerste vereiste. En dat is moeilijker dan men op het eerste gezicht zou denken. Een recente Nederlandse studie heeft bijvoorbeeld nog aangegeven dat 40% van de post die via onder meer deurwaarders gericht is aan debiteuren met betalingsachterstand, gewoon niet gelezen wordt. De brieven blijven ongeopend en als de debiteuren ze wel openen zijn ze als het ware “analfabeet” om de informatie tot zich te nemen. Dat leidt uiteraard tot escalaties en hoe groter die worden en hoe meer mensen in een negatieve spiraal raken, hoe moeilijker het is om e klim naar boven in te zetten.”

Meer tijd om problemen op te lossen

Hoewel La-On in de B2B dossiers vooralsnog geen gebruik maakt van de technologie van 10FORIT klinkt uit de mond van Paul Cools alleen maar tevredenheid. “De implementatie van het systeem is probleemloos verlopen”, zegt hij. “We moesten enkel de teksten ingeven die we wilden gebruiken. De automatische boodschappen zijn zo goed, dat we van debiteuren na een contact met een geautomatiseerde boodschap, vaak te horen krijgen dat ze “net met één van onze collega’s” hebben gesproken. Het systeem is nog maar enkele maanden in gebruik, maar we merken nu al een duidelijke verbetering met contacten die niet meer verbroken geraken. Het contact blijven onderhouden gaat op een geautomatiseerde manier veel gemakkelijker dan vroeger. We raken dus een pak minder debiteuren “onderweg” kwijt. Tegelijk kunnen onze experts veel meer tijd vrij maken om oplossingen uit te werken.”

Voor alle partijen een goede zaak

Volgens Michelle Filbri illustreert het verhaal van La-On perfect de troeven van de tool voor credit management. “Een combinatie van technologie en menselijk talent”, besluit ze. “In het tijdperk van het internet der dingen blijven ook menselijke relaties immers superbelangrijk. Zeker als het gaat om het innen van betalingen bij klanten die het moeilijk hebben. Maar de manier waarop La-On van onze oplossing gebruik maakt, bewijst dat die betalingsproblemen niet altijd op een juridisch gevecht moeten uitdraaien. Het komt er in dit geval eigenlijk op neer dat de voortschrijdende robotisering ervoor zorgt dat menselijke oplossingen mogelijk blijven. En dat is uiteindelijk voor alle partijen een goede zaak.”

Meer weten? 10FORIT en La-On Lawyers zijn exposant op Credit Expo België op donderdag 19 oktober in Flanders Expo te Gent. Klik op de button hieronder om direct aan te melden.