Klanten die niet betalen zijn een gigantische frustratiebron voor veel bedrijven en ondernemers. Want jouw product of dienst – met zorg en passie ontwikkeld – is intussen al bij je klant geleverd. Maar jij hebt er nog niets voor in de plaats gekregen. Reden te meer om je niet-betalers op een bedachtzame manier op te volgen.

Het beste resultaat behaal je met de juiste communicatie, met de juiste frequentie. En het juiste evenwicht tussen een te agressieve of te milde houding. Maar hoe doe je dat? Het juiste proces is essentieel. Je krijgt hieronder een voorbeeld van RingRing hoe het kan.

Op de vervaldag
Gentle reminder
Je stuurt een (geautomatiseerde) e-mail of SMS met de boodschap dat je nog niet werd betaald. Je vraagt op een vriendelijke manier of je klant de factuur heeft gekregen. Hoe dan ook, je zorgt ervoor dat de factuur in de bijlage van de e-mail zit. Wanneer je boetes aanrekent voor laattijdige betalingen, stuur dan een update van je factuur met de extra kosten.

15 dagen na de vervaldag
Overtuigend bericht
Je klant is of nonchalant of van slechte wil. Je vorige boodschap is alleszins niet voldoende blijven hangen. Tijd om verder te zetten. Met een e-mail, SMS, of IVR (een geautomatiseerd telefoongesprek) die je klant zeer duidelijk maakt dat hij de factuur moet betalen.

30 dagen na de vervaldag
Volhard in de communicatie
Twee weken later heeft je klant nog niet betaald. Blijf niet bij de pakken zitten. Gebruik een mix van kanalen om je klant te bereiken en te overtuigen om je factuur te betalen. Vaak zijn een SMS de ene dag en een e-mail de volgende dag voldoende om je klant wakker te schudden.

45 dagen na de vervaldag
Geef niet op
Je moet niet vaak zo lang op een betaling wachten, maar wanneer dat gebeurt, ben je bijna bereid om het verlies te slikken en er geen energie meer in te steken. Hoewel je vorige communicatiepogingen niet de beoogde resultaten hadden, hoef je er niet mee te stoppen. Late betalers zijn vaak klanten die hun administratie niet efficiënt beheren, maar je hebt altijd een kans dat je je wanbetaler op een goed moment bereikt.

Meer weten over hoe je openstaande facturen voorkomt en aanpakt?

Download het eBook van RingRing

RingRing is exposant op Credit Expo België 2017.

 

Credit Expo : gratis aanmelden