Wist u dat de grootste oorzaak van faillissementen in België, het faillissement van een grote klant of leverancier is?

De info om dit te voorkomen ligt nochtans gewoon voor het grijpen, maar bedrijven maken er nog veel te weinig gebruik van. En daar moet dringend verandering in komen.

Wie bedrijfsinformatie over klanten en leveranciers efficiënt en consequent gebruikt, kan zijn eigen zaak beschermen tegen het faillissement. Want met de juiste data kunt u het gedrag van klanten voorspellen en onaangename verrassingen vermijden. Data leveren immers grondige en gestaafde inzichten in cijfers en letters van bedrijven. Gegevens brengen negatieve signalen aan de oppervlakte en leggen potentiële gevaren bloot. De informatie kan dus levensreddend zijn voor elk bedrijf.

Maar data helpen bedrijven ook simpelweg groeien. Omdat ze in hun zoektocht naar valabele prospecten veel beter en doelgerichter zaken kunnen doen. Het stelt bedrijven in staat om prioritair in zee te gaan met financieel gezonde prospecten, waar ze meer rendement zullen halen.

Checken en anticiperen

Als u geregeld bedrijfsinformatie over uw bestaande klanten of leveranciers consulteert, dan kunt u hun financiële situatie goed opvolgen en ziet u eventuele problemen van ver aankomen. Want als u het faillissement van een klant of leverancier kunt voorspellen, dan kunt u zich daar ook op voorbreiden. U wil toch niet failliet gaan, omdat uw klanten hun facturen niet meer kunnen betalen?

Maar bedrijfsinformatie is niet alleen handig om uw huidige klanten en leveranciers te checken. U kunt op voorhand ook bewuster beslissen met welke bedrijven u in zee wilt gaan en met welke niet. Met de juiste gegevens hebt u de mogelijkheid om van bij het begin betrekkingen aan te gaan met betrouwbare en lucratieve zakenrelaties.

Groei dankzij (big) data

Daarnaast helpen bedrijfsgegevens, uit de meest uiteenlopende gestructureerde en ongestructureerde bronnen, ondernemingen ook groeien. Data scheppen immers inzicht in klanten en vertelt wie ze zijn. Zo kunt u efficiënt soortgelijke prospecten benaderen voor uw onderneming. Maar u komt ook te weten welke klanten en leveranciers u best laat gaan. En aan welke klanten u best wat meer tijd (en geld) mag besteden.

Bron Graydon Blog

Banner-Nieuwsbrief-400x400-BE-NL