In het boek Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs zet Eric Kenis 46 Belgische ondernemers in de spotlight, waarvan 22 Oost-Vlaamse kleppers.

Een daarvan is Dominique Ardiansens. Hij helpt met Twikey bedrijven met vaste klanten bij het optimaliseren van de betaalstromen. Wat begon met de mogelijkheid tot automatische incasso, werd uiteindelijk automatisering voor alle soorten betalingen. “Al meer dan 1 miljoen Belgen en Nederlanders hebben via ons hoog beveiligde akkoorden voor domiciliëringen afgesloten.”

Twikey laat bedrijven toe hun mandaten of machtigingen te beheren en nieuwe/bestaande klanten uit te nodigen. Klanten zijn voornamelijk grote internationale bedrijven met zeer specifieke wensen wat betreft hun terugkerende betalingen. Twikey biedt dan ook een omnichannel-oplossing aan waarmee een bedrijf kan kiezen om overeenkomsten af te sluiten via zowel e-mail, website, in een app, een contactcentrum, via persoonlijk contact of in een verkooppunt.

Het Gentse Twikey werd opgericht in 2013 en telt intussen 12 medewerkers. In totaal werd er 1 miljoen aan durfkapitaal opgehaald. Het bedrijf draait al enkele maanden break-even en de omzet verdubbelt elk jaar opnieuw. Om deze groei nog een aantal jaar te kunnen vasthouden hebben ze nu ook overeenkomsten met bijna alle toonaangevende banken, zeker in de Benelux, maar ook steeds meer in de rest van Europa.

Banken en FinTech

“Er zijn FinTech-bedrijven die duidelijke concurrentie vormen voor banken, daar gaan ze uiteraard niet mee samenwerken, maar de meeste FinTech-bedrijven bieden een zekere vorm van integratie met bestaande banken. Deze laatsten kunnen hierdoor extra diensten aan hun klanten aanbieden. In tegenstelling tot een paar jaar geleden, worden banken dan ook steeds meer enthousiast om met externe FinTech-diensten te werken.”

“In ons geval leveren we een frontend die veel sneller evolueert en een betere functionaliteit biedt dan wanneer de banken dit zelf zouden maken. Onze ervaring is dat, als je een goed product levert en een goede service biedt, banken jouw product zullen helpen verspreiden. We hebben nu een commerciële overeenkomst met een aantal grote Europese banken om ons product onder een wit label of het merk Twikey te distribueren.”

Death Valley

“Onderhandelen met en het overtuigen van de banken kostte nogal wat tijd. De tijd die nodig is tussen klantacquisitie en implementatie is niet te onderschatten en cruciaal om te overleven. Nadat de banken “ja” zeiden, volgde een langdurig en langzaam proces om de software uit te rollen. Er zat zeker een jaar tussen de overeenkomst en het uiteindelijke live online gaan. Bij de lancering waren de banken onvoldoende gedigitaliseerd. Daar hadden we geen rekening mee gehouden.”

“Ook in grote bedrijven zit er vaak zes maanden tussen de aankoop en uiteindelijke activering. Dat betekent wachten op inkomen, wat in ons geval afhangt van het aantal automatische incasso’s dat door ons systeem gaat. Al deze struikelblokken resulteerden in een grote onvoorspelbaarheid voor groei in het begin. De “Death Valley”, de periode die je moet doormaken voordat je bedrijf levensvatbaar wordt, duurde veel langer dan verwacht. Het is van vitaal belang dat elke startup hierop is voorbereid; je moet een solide financiële buffer hebben.”

Lees het vervolg van dit uitgebreid interview in het boek ‘Belgium’s Cutting Edge Entrepreneurs’ van Eric Kenis. Made in Oost-Vlaanderen zet wekelijks een ondernemer met een hoek af in de kijker. Ontdek hier alle interviews.

Bron: www.madeinoostvlaanderen.be

Twikey is partner van Credit Expo Belgium op donderdag 21 november 2019 in de Brabanthal te Leuven. Credit Expo is hét event voor automatisering en digitalisering in credit & cash management.