Belg spendeerde in eerste helft 2022 7,22 miljard euro online

De Belg spendeerde gedurende de eerste helft van 2022 7,22 miljard euro online, een stijging van 30% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK in opdracht van BeCommerce en met de steun van de Nationale Loterij en FedEx. Gemiddeld geeft de Belg 86,2 euro uit per online aankoop. De helft van deze aankopen gebeuren nog steeds via Bancontact Online. Ook de kredietkaart blijft populair. Hoewel online shoppers de laptop nog steeds het vaakst gebruiken om online te betalen, is de smartphone als device voor online aankopen de afgelopen jaren verdubbeld in gebruik voor e-commerce. “Uit onze cijfers blijkt dat de Belg in het afgelopen half jaar 30% meer heeft uitgegeven ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar”, aldus Managing Director van BeCommerce Sofie Geeroms. “We merken dat e-commerce ook in tijden van crisis groeit. Mensen zijn wellicht op zoek naar koopjes en die zijn online te vinden.”

Helft van reizen betaald met kredietkaart

Bancontact Online is het meest gebruikte betaalmiddel. Maar liefst de helft van de aankopen wordt met Bancontact gedaan. Ook de kredietkaart blijft populair. Vooral voor dure aankopen, zoals reizen (48%) en non-package airline & accommodation (53%) wordt de kredietkaart het vaakst bovengehaald door de Belg. De andere grootste categorie in de dienstensector – attracties en evenementen – wordt wél via Bancontact Online aangekocht, net als transport. Naast de grote drie voor online aankopen: Bancontact Online (51%), kredietkaart (17%) en Paypal (12%), zijn de andere betalingsmiddelen minder aanwezig. Bankoverschriften voor aankopen online, blijken stilaan tot het verleden te behoren. Slechts 3% van de totale aankopen worden nog via een bankafschrift geregeld. En ook Klarna (2%) en de betaalmiddelen van Apple, Google en Samsung blijven beperkt bekend.

Smartphone steeds populairder voor online aankopen

Hoewel online shoppers de laptop nog steeds het vaakst gebruiken om online te betalen, is de smartphone als device voor online aankopen de afgelopen jaren uitgegroeid tot een geschikt en geliefd toestel. Het toestel werd voor een vierde van de aankopen gebruikt, meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2018. Meer dan een derde van de online shoppers heeft zijn smartphone minstens één keer gebruikt voor een online aankoop. Ter vergelijking: de laptop was goed voor 38% van alle online aankopen, de desktop voor 21% van alle online aankopen.

Toch blijkt uit de Market Monitor dat de consument zijn toestel kiest naar zijn aankoop. De laptop wordt gebruikt voor duurdere aankopen met een gemiddelde kost van 105 euro per online aankoop. Ook voor reizen (50%), nationaal transport (43%) en tickets voor attracties en evenementen (43%) wordt de laptop nog het vaakst gebruikt. Bij de smartphone ligt het gemiddelde bedrag op 58 euro. De TV wordt nog niet gebruikt voor online shoppen, behalve wanneer het om een product gaat dat logischerwijze aan de tv gelinkt is zoals ‘media & entertainment of ‘gaming & gambling’.

“Het is duidelijk dat de verbeterde gebruiksvriendelijkheid van de smartphone en het opkomen van verschillende apps van webwinkels ook zijn effect hebben op het gebruik van de consument”, aldus Sofie Geeroms. “Naar de toekomst toe zien we dat e-commerce steeds sterker groeit en een gevestigde waarde is geworden.”

Bron: BeCommerce