POM en Bancontact Payconiq Company lanceren een nieuwe dienst in de Payconiq by Bancontact-app om je persoonlijke administratie te vereenvoudigen. Voortaan is het mogelijk om rechtstreeks in de beveiligde omgeving van de app facturen te ontvangen en te betalen.

Miljoenen Belgen maken reeds gebruik van de Payconiq by Bancontact-app om mobiel te betalen in winkels, op restaurant of onder vrienden. En nu wordt het – dankzij de samenwerking met POM – ook mogelijk om rechtstreeks in de app facturen te ontvangen en te betalen. Een vlotte en veilige betaalervaring staat daarbij centraal.

App-gebruikers worden via notificaties op de hoogte gebracht van nieuwe facturen. Betaalgegevens overnemen van de factuur is verleden tijd: alles is vooraf ingevuld in de app. De betaling moet alleen nog bevestigd worden. Facturen worden zo niet alleen snel en veilig, maar ook zonder fouten betaald.

De nieuwe dienst in de Payconiq by Bancontact-app geeft ook een handig overzicht van alle ontvangen facturen, met diens status: onbetaald (inclusief de betaaltermijn), betaald of verlopen.

Eenmalige toestemming

Om de nieuwe functionaliteit te activeren, geven Payconiq by Bancontact app-gebruikers eenmalig toestemming om hun accountgegevens (e-mailadres en gsm-nummer) te delen. Deze gegevens worden dan vergeleken met de gegevens die beschikbaar zijn bij de deelnemende leveranciers. Als de gegevens overeenkomen, verschijnen toekomstige facturen automatisch in de app.

Voor welke facturen?

Onder meer energieleverancier Luminus, waterbedrijf Farys en HR-dienstverlener Daoust stellen deze nieuwe betaalmogelijkheid van bij de lancering ter beschikking aan hun klanten. Ook een 500-tal scholen en enkele ziekenhuizen gaan ermee van start. In de komende weken en maanden zal de lijst met deelnemende organisaties nog verder groeien.

Ook nog digitaal of op papier

App-gebruikers blijven hun facturen ook nog steeds op de gewone manier ontvangen (digitaal of op papier). Bij de nieuwe functionaliteit ‘Facturen’ wordt de betaaltransactie klaargezet in de Payconiq by Bancontact-app met een link naar waar de factuur staat (bv. My Luminus, eBox, …). Het is dus een extra manier om facturen vlot en veilig te betalen.

Oplossing tegen phishing en overvolle mailboxen

De nieuwe functionaliteit biedt ook een antwoord op de toenemende problematiek van enerzijds phishing en anderzijds overvolle mailboxen.

Vorig jaar werden meer dan 10 miljoen verdachte berichten gemeld aan Safeonweb, twee derde meer dan in 2022. De oplichters gaan ook steeds professioneler te werk: ze bootsen de lay-out van facturen nagenoeg perfect na. Factuurfraude komt helaas steeds meer voor.

Daarnaast duikt een ander fenomeen op: 1 op de 4 Belgen mist regelmatig facturen door een overvolle mailbox. Belangrijke mails worden moeilijk teruggevonden tussen alle spam en reclame.

“Als je een factuur ontvangt in de Payconiq by Bancontact-app, kan je er 100% zeker van zijn dat het een legitiem betaalverzoek betreft. De Payconiq by Bancontact-app fungeert zo als het ware als een veilige haven waar facturen kunnen aanmeren. De meldingen in de app helpen je bovendien om de nog te betalen documenten niet uit het oog te verliezen”, verduidelijkt Tom Totté, mede-oprichter van POM.

Veelzijdige betaalapp

De afgelopen jaren is de Payconiq by Bancontact-app uitgegroeid tot een veelzijdige betaalapp met verschillende diensten. Naast mobiele betalingen online en in de winkel, kan je er onder meer trein-, tram- of bustickets mee kopen, mobiel betalen met maaltijdcheques, doneren aan goede doelen, … en nu dus ook facturen ontvangen en betalen.

“Deze nieuwe functionaliteit van de Payconiq by Bancontact-app onderstreept onze ambitie om de betaalervaring van onze gebruikers continu te verbeteren in uiteenlopende betaalsituaties. Dankzij deze nieuwe service wordt de administratieve inspanning voor Belgische consumenten tot het absolute minimum herleid. Tegelijkertijd helpen we hiermee ook bedrijven om vlotter en correcter betalingen te ontvangen,” zegt Nathalie Vandepeute, CEO van Bancontact Payconiq Company.

Bron: POM


POM is Platinum Partner van Credit Expo België, die dit jaar plaatsvindt op donderdag 25 april in Congrescentrum De Montil te Affligem. Wil je meer weten over deze nieuwe functionaliteit en wil je adviseurs van POM persoonlijk spreken? Bezoek dan standnummer 23. Klik hier om aan te melden voor een bezoek aan Credit Expo (gratis toegang als je tot de bezoekersdoelgroep behoort).