December is een maand waarin de gezinsuitgaven hoog oplopen. Er zijn de aankopen voor Sinterklaas, gevolgd door de uitgaven voor kerstcadeaus. Vooral gezinnen met kinderen lopen dit jaar, omwille van de coronacrisis, extra risico om door overspending financieel in de problemen te raken. Acht op de tien Belgen (81%) hebben dit jaar al geld geleend of de limiet van hun creditcard bereikt om iets te kunnen kopen voor de kinderen, blijkt uit het European Consumer Payment Report van Intrum.

Zorgen over financieel welzijn

Hoewel Belgische gezinnen, in vergelijking met de rest van Europa, redelijk goed stand houden in de huidige crisis, maakt bijna de helft van de Belgen (45%) zich momenteel meer zorgen over zijn financieel welzijn dan op enig ander moment in zijn leven. Het valt op dat gezinnen met kinderen (48%) bezorgder zijn dan gezinnen zonder kinderen (41%). Bij drie op tien Belgische huishoudens (30%) daalde het gezinsinkomen dit jaar als gevolg van Covid-19.

Een op drie Belgen spendeert dit jaar toch meer aan kerstcadeaus

Een op zes Belgen (16%) verwacht meer geld aan Kerstmis uit te geven om ervoor te zorgen dat zijn familie gelukkig is na een omwille van Covid-19 moeilijk jaar. Nog eens een op zes Belgen (16%) zal, in een poging om groen te zijn, meer geld uitgeven dan hij zich kan veroorloven aan ‘duurzame’ kerstcadeaus. Anderzijds zullen zorgen over de afvalberg gegenereerd door kerstcadeaus een op drie Belgen ertoe aanzetten om minder cadeaus te kopen, zo blijkt uit het European Consumer Payment Report.

“De Belg wikt en weegt de aankoop van kerstcadeaus meer dan vorige jaren, zoveel is duidelijk. Het is een gezonde reflex om in financieel moeilijkere tijden voorzichtiger te zijn met kerstuitgaven.” zegt Christophe De Boeck, woordvoerder van Intrum. “Elk jaar belanden in België honderdduizenden miskochte kerstcadeaus op tweedehands websites, in de kringloopwinkel of erger, in de vuilbak. Vermijden dat een kerstcadeau weggegooid geld is, kan door te investeren in duurzame kerstcadeaus die effectief nodig zijn in huis: een huishoudtoestel waar je nog jaren plezier van hebt of een eigen laptop voor de kinderen bijvoorbeeld.”

Steun voor lokale handelaren tijdens kerstperiode

Goed nieuws is dat meer dan de helft van de Belgen (53%) geneigd is om lokaal te shoppen. Zes op tien Belgen (59%) zijn bang dat de werkloosheid in de streek kan toenemen als wij niet beter ons best doen om lokale bedrijven te steunen.

“Het groeiende bewustzijn bij Belgen om voor kerstaankopen te kiezen voor lokale winkels, maar ook voor Belgische producenten, designers en merken, is een goede evolutie. Hoe meer geld in eigen land blijft, hoe meer Belgische bedrijven kunnen investeren in groei en tewerkstelling. Aan een gezonde economie werken we met zijn allen, ook in de kerstperiode.” besluit Christophe De Boeck.

Bron: Intrum