De Belg betaalt graag met de kaart, maar dat blijkt anno 2018 nog niet altijd en overal mogelijk. In vergelijking met onze noorderburen hebben we minder betaalterminals bij handelaars ter beschikking en de Belg is ook nog steeds veel meer geneigd om kleine bedragen met cash te betalen. Het kan dus beter. Daarom wil de banksector inzetten op het verder begeleiden van consument en handelaar richting “less cash” en het elektronisch betaalverkeer verder stimuleren door het aanbieden van en investeren in gebruiksvriendelijke betaaloplossingen.

Anno 2018 klinkt de vraag naar elektronische betaaloplossingen steeds luider. De Belgische banken ondersteunen al jaren het elektronische betaalverkeer en de voorbije 10 jaar nam het aantal elektronische betalingen ook een hoge vlucht. Cijfers van de Europese Centrale Bank (ECB) tonen aan dat de Belgische consumenten in 2016 zo’n 1,7 miljard kaartbetalingen hebben uitgevoerd: een toename van 114% tegenover 2006.

 

Maar dat kan beter, vinden de banken. De gemiddelde Belg betaalt namelijk nog steeds 63% van zijn aankopen met contant geld. De financiële instellingen investeren dan ook sterk in gebruiksvriendelijke en veilige betaaloplossingen waarmee de consument snel en gemakkelijk kan betalen, zoals Payconiq en contactloze betalingen.

 

Voordelen van elektronisch betalen op een rijtje

 

Elektronische betalingen zijn gemakkelijk, snel en altijd beschikbaar.

Bovendien is een elektronische betaling – online, mobiel of met de kaart – een stuk veiliger dan een cash betaling. Bij diefstal of verlies van zijn betaalkaart, kan de consument die onmiddellijk laten blokkeren. Ook de handelaar vaart er wel bij: doordat hij minder cash geld in zijn kassa heeft, loopt hij minder kans op overvallen.

 

Tot slot kost een elektronische betaling ook de maatschappij minder geld. Cash geld moet namelijk worden gedrukt, geteld, verdeeld en gecontroleerd en worden vervoerd via streng beveiligde waardetransporten. Kosten die allemaal wegvallen bij elektronisch betaalverkeer.

 

Geen extra kosten meer

 

Bovendien mogen handelaars sinds vorige maand geen extra kosten meer aanrekenen, zoals bijvoorbeeld het geval was voor kleine bedragen. Het wegvallen van deze drempel is reden te meer voor de consument om zijn winkelmandje elektronisch af te rekenen.

 

Ook voor handelaars zijn er steeds meer mogelijkheden om de kosten te drukken. Voor sommige betaaloplossingen moeten de handelaars wel nog transactiekosten betalen, maar ze hoeven geen geld meer op te hoesten voor apparatuur zoals bijvoorbeeld een betaalterminal.

 

Bron: Febelfin.be