‘Innovatief, betrouwbaar en transparant’, zo worden ze door klanten omschreven. Hoog tijd om kennis te maken met An Deraemaeker en Thomas Melis, de founders van Justified, een frisse wind binnen een traditionele sector.

Wie opperde als eerste het idee om Justified op te richten?

An: “Na mijn opleiding aan de Vlerick Business School kriebelde het bij mij enorm om de stap naar het ondernemerschap te zetten.”

Thomas: “Vanuit mijn ervaring als gerechtsdeurwaarder kdt. merkte ik vanop de eerste rij wat er allemaal kan foutlopen tijdens een invorderingsprocedure. Daar zag ik heel wat mogelijkheden tot verbetering. Het enthousiasme van An om een eigen bedrijf op te richten werkte aanstekelijk en zo werd Justified geboren.”

Voor veel bedrijven is kredietmanagement nochtans geen prioriteit. Begrijpen jullie dat?

Thomas: “De kredietmanagementsector heeft een vrij traditionele werkwijze. Het is vaak een lang traject waarbij het voor de schuldeisers zeer moeilijk is om een zicht te hebben op de stand van zaken en de kostprijs van de procedure. Dat schrikt velen af en het is een logische reactie om dan maar niets te doen.”

An: “Ik vrees dat men zich dat in de toekomst niet meer zal kunnen permitteren. Gezien de hoge inflatie en het fors stijgende aantal faillissementen wordt een strikte opvolging van de onbetaalde invorderingen immens belangrijk voor elke onderneming.”

Wat maakt Justified tot ideale partner voor bedrijven die hun onbetaalde facturen willen aanpakken?

Thomas: “Met Justified hebben we een moderne, innovatieve tool ontwikkeld die het volledige invorderingsproces optimaliseert. We maken gebruik van intelligente software om het invorderingstraject transparanter, efficiënter en goedkoper te maken. Dat geldt zowel voor minnelijke als gerechtelijke invorderingen.”

An: “Elk dossier wordt automatisch toegewezen aan de partner die de grootste kans heeft om het beste resultaat te bekomen. Door onze schat aan data kan het algoritme bepalen of dat een incassobureau, advocaat of gerechtsdeurwaarder is. Bovendien kunnen klanten in real time de status van hun dossiers raadplegen in hun persoonlijk en interactief dashboard.”

Thomas: “Wij fungeren als onafhankelijke overkoepelende organisatie die alle invorderingsspelers samenbrengt. Dat is een unieke positie die ons toelaat om een efficiënter en voordeliger invorderingsproces te verzekeren en klanten volledig te ontzorgen.”

De belangen van jullie klanten worden behartigd door de partners waar jullie mee samenwerken. Maakt die afhankelijkheid jullie kwetsbaar?

An: “Helemaal niet. Onze partners zijn advocaten, incassobureaus en deurwaarders over heel België. Onze klanten kunnen op beide oren slapen, wij benchmarken alle partners waarmee we samenwerken zorgvuldig en garanderen zo dat er geen overbodige kosten worden gemaakt. Dat ethische aspect dragen we hoog in het vaandel.”

Justified viel in België al meermaals in de prijzen. Hoe voelt dat?

An: “We voelen ons vereerd om al meerdere prestigieuze awards op kantoor te hebben staan. Het winnen van de Credit Management Innovation Award 2022, in april tijdens Credit Expo België, was de kers op de taart en zorgde voor een exponentiële groei.”

Thomas: “De prijzen zijn vooral een teken dat Justified een nieuwe wind laat waaien en een positieve impact heeft op kredietmanagement.”

Net zoals voor elk bedrijf is het samenstellen van een sterk team cruciaal. Hoe kijken jullie tegen die uitdaging aan?

An: “Daar zijn we ons heel erg van bewust. We zijn heel erg trots op ons team, want wij staan er natuurlijk niet alleen voor. We investeren veel tijd en energie in het vinden van de juiste mensen. Ook dat is onze sterkte, de juiste mensen op de juiste plaats. Iedereen binnen ons team is een specialist in zijn of haar domein. Het vraagt soms wat extra tijd om die te vinden, maar dat is het waard. De dynamiek binnen ons team is fantastisch. Iedereen gaat er 100% voor en dat leidt automatisch ook tot tevreden klanten.”

Thomas: “Die tip willen we absoluut meegeven: neem de tijd om de juiste mensen aan te werven. Zowel qua vaardigheden als karakter moeten ze in jouw organisatie passen.”

Bron: Credit Expo | Justified